Mobiel adverteren: het is niet meer weg te denken in 2018
Sinds 2012 neemt het gebruik van internet op mobiele apparaten jaarlijks met ongeveer 5% toe. Twee derde van de wereldpopulatie heeft een mobiele telefoon in zijn of haar bezit. Gemiddeld gebruiken we onze mobiele telefoon 6 uur per dag. Door deze ontwikkeling is het van belang dat je als bedrijf online gezien wordt. Niet alleen via een laptop, maar ook via de mobiele telefoon of tablet. Om online gezien te worden is het aan te raden om mobiel te gaan adverteren. Middels doelgerichte advertenties kan je in een korte tijd veel mensen bereiken. Dit zal uiteindelijk resulteren in een stijgende conversie. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie soorten mobiel adverteren. Deze worden hieronder toegelicht.
Social advertising
Het gebruik van social media is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Voornamelijk onder de jongere populatie is een stijgende trend te zien. Whatsapp is het meest gebruikte platform bij alle leeftijden. Daarna volgen Facebook en Youtube.
Het voordeel van social advertising is dat er de mogelijkheid bestaat om te segmenteren op interesses en leeftijdsgroepen. Hierdoor kan een specifieke doelgroep bereikt worden. Advertenties kunnen worden gepersonaliseerd waardoor de traffic naar de website stijgt. Wanneer jouw doelgroep regelmatig social media gebruikt is social advertising een goede methode om hen te bereiken. De eerste stap zal zijn het opstellen van een social media plan. Zo’n plan begint bij het opstellen van doelstellingen en de doelgroep. Voorbeelden van doelstellingen zijn het verhogen van omzet, het verhogen van de naamsbekendheid en de traffic op de website verhogen. Vervolgens moeten de juiste kanalen worden gekozen die aansluiten bij de doelgroep. Door het targeten van de doelgroep kan je alles uit de campagne halen.
Display advertising
Met display advertising wordt de doelgroep via de juiste kanalen benaderd. YouTube is een voorbeeld van een display advertising kanaal. Wanneer je een display advertising campagne start, koop je advertentieruimte in. Hierbij geldt dat er verschillende opties zijn betreft de voorwaarden van de campagne. Dit zijn cost per click, cost per mille en fixed pricing. Daarnaast zijn er verschillende advertentiemogelijkheden. Welke het beste aansluit bij jouw bedrijf is afhankelijk van de doelgroep, het budget en je website. Display advertising campagnes worden vaak uitbesteed aan online marketingbureaus omdat zij beschikken over de juiste kennis en middelen.
Search advertising
Search advertising wordt ook wel Search Engine Advertising of SEA genoemd. Deze vorm van adverteren is onderdeel van zoekmachine marketing. Bij search advertising wordt net als bij display advertising een advertentieruimte ingekocht. Dit wordt gedaan bij zoekmachines als Google, Yahoo en Bing. Hier betaal je voor de cpc (cost per click) en ppc (pay per click). De eerste stap is het uitvoeren van een zoekwoorden analyse. Vervolgens wordt er toegewerkt naar de campagne doormiddel van het opstellen van een budget. Het is van belang de campagne continu te meten en monitoren. Deze gegevens kunnen worden gebruikt voor een volgende campagne.
Geef een antwoord