Apple heeft een boete ontvangen van 9 miljoen Australische dollar, omdat het bedrijf weigerde iPhones en iPads met de ‘error 53’-foutmelding die al eerder door een derde partij waren gerepareerd te fixen.



De rechtbank in Australië heeft de boete van 9 miljoen Australische dollar, omgerekend ongeveer 5,75 miljoen euro, opgelegd wegens het misleiden van consumenten. De zaak was aangespannen door de Australian Competition and Consumer Commission, na het ontvangen van vele klachten van iPhone- en iPad-gebruikers die hun toestel niet meer konden updaten of herstellen en een error 53-foutmelding kregen.

De toestellen van Apple gaven deze melding als ze detecteerden dat de homeknop was gerepareerd door een derde partij. In 2016 bracht Apple een update uit die deze foutmelding ongedaan maakte. Apple weigerde destijds iPhones of iPads te repareren die al een reparatie ondergaan hadden. Hiermee zou Apple de Australische consumentenregels overtreden. Apple heeft ondertussen toegegeven dat het tussen februari 2015 en februari 2016 consumenten misleidde door reparaties te weigeren. Ook heeft Apple tegenover de rechtbank beloofd dat dit in de toekomst niet meer zal voorkomen.

In totaal meldden 275 mensen zich bij de ACCC, maar volgens de instantie kwam het probleem voor bij ongeveer 5000 klanten.

via [tweakers]